Czym zajmuje się dentysta chirurg?

JB Clinic Zielona Góra / Stomatologia  / Czym zajmuje się dentysta chirurg?
Dentysta chirurg

Czym zajmuje się dentysta chirurg?

Najlepszą sytuacją, w jakiej możemy się wszyscy znaleźć jest utrzymanie naturalnego uzębienia do końca życia. Jednak, jak wiele osób dowiedziało się z własnego doświadczenia, nie zawsze jest to możliwe. Większość wad uzębienia (zwłaszcza tych nabytych) takich jak próchnica, przebarwienia zębów, czy większość przypadków stanów zapalnych da się wyleczyć, tak odpowiedzią na niektóre nieprawidłowości jedyną metodą są zabiegi z zakresu chirurgii stomatologicznej.

Chirurgia stomatologiczna

Zakres stomatologii obejmuje wiele problemów związanych z uzębieniem, które spotykają pacjentów. Jednak zdarzają się takie sytuacje, które wykraczają poza zakres stomatologii. Zalicza się je do wyspecjalizowanej gałęzi chirurgii, jaką jest chirurgia stomatologiczna (inaczej chirurgia dentystyczna). Specjaliści z tej dziedziny zajmują się leczeniem operacyjnym jamy ustnej oraz obszarów jej bezpośrednio podległych (np. szczęka, żuchwa, język, twarzoczaszka).

Specjalista chirurgii stomatologicznej

Dobry dentysta chirurg poza cechami dobrego stomatologa musi mieć ukończoną specjalizację z zakresu chirurgii stomatologicznej. Ten tytuł zawsze powinien być równoznaczny z posiadaniem przez chirurga stomatologa dużej wiedzy dotyczącej chorób twarzoczaszki, tkanek mięsnych twarzy i jamy ustnej.

Jego zawód opiera się na leczeniu schorzeń, najczęściej wrodzonych, do których należą wady zgryzu, ale również paradontoza, choroby błony śluzowej jamy ustnej i przyzębia i wielu innych zmian chorobowych.

Bezbolesna chirurgia stomatologiczna

Przed każdym z zabiegów z zakresu chirurgii stomatologicznej towarzyszy strach (w skrajnych przypadkach nazywany dentofobią), większy lub mniejszy. Każdy, kto stoi przed wizytą u chirurga stomatologa powinien przede wszystkim pamiętać o tym, że każdej operacji towarzyszy znieczulenie. Wcześniejsza rozmowa z pacjentem na temat objawów, wykonywanego zabiegu, użytych technologii i metod oraz skutków również często pozwala na bezstresowe przejście procesu leczenia.

Najczęściej wykonywane zabiegi

– ekstrakcja – czyli inaczej mówiąc: usunięcie zęba. Jest to jeden z częstszych zabiegów chirurgii stomatologicznej. Jednak ten zabieg powinien nastąpić dopiero wtedy, gdy nie ma już możliwości uratowania zęba;
– premolaryzacja – przecięcie zęba trzonowego na dwie części, tworząc tym samym dwa zęby przedtrzonowe. Wykonywane jest wtedy, gdy w procesie leczenia nie może pomóc już leczenie kanałowe, ponieważ zapalenie dotknęło międzykorzeniowych okolic zęba;
– hemisekcja – zabieg ten polega na częściowym usunięciu zęba, najczęściej części korzenia wraz z odpowiadającą im częścią korony;
– resekcja – podobnie jak w przypadku hemisekcji – ten zabieg również polega na usunięciu części korzenia, ale bez usuwania już korony zęba.
– usunięcie zęba mądrości – kiedy „ósemki” rosną nieprawidłowo, co nierzadko utrudnia jedzenie i inne podstawowe czynności i nie ma możliwości naprostowania ich – należy je wyrwać. Takie zabiegi również zaliczają się do chirurgii stomatologicznej i nie należą do rzadkich przypadków

Chirurgia stomatologiczna w najlepszych warunkach

Zabiegi z zakresu chirurgii stomatologicznej uważane są za ostateczność – i słusznie. Jednak kiedy nadejdzie moment, w którym zębów nie da się uratować bardziej podstawowymi zabiegami – warto udać się do sprawdzonej przychodni stomatologicznej, w której oferowane są usługi z zakresu chirurgii stomatologicznej. Przy wyborze takiego gabinetu należy sugerować się m.in. technologiami, jakimi dysponuje przychodnia dentystyczna, doświadczeniem stomatologów oraz opiniami innych Pacjentów.